fredag den 25. februar 2011

Hash. Et sikkert valg? ...

Debat

Jeg læste lige ”mit syn på at ryge hash/weed” på blog.dk og kan kun sige at det er ud fra et meget spinkelt grundlag og enkle betragtning af vennen, at skriveren konkluderer, at "hash virkelig gir et dejligt overskud".

Hash går ind og lammer hjernecellerne og påvirkningen, som det beskrives i ”mit syn på at ryge hash/weed”, føles ofte rar og afslappende. Det starter for de fleste, som så meget andet, med at det indtages i et hyggeligt selskab og i små mængder.

De fleste siger til sig selv at de godt kan styre det, men for nogen bliver indtaget større og oftere. Indtagelsen begynder også at få en grund. Jeg har haft en hård dag, en dårlig episode, en dårlig dag, og jeg skal bare ryge lidt for at få det bedre. Det bliver som sutten for babyen. Til sidst behøves der ikke at være nogen anledning, (dårlig dag mm.) før der bliver rullet en joint.

Det kan alt sammen synes harmløst, for hvorfor skal man ikke have lov til at ryge lidt for at slappe af. Problemet opstår når man forsøger at holde pause eller stoppe. Kroppen har vænnet sig til at få en dosis.

En reaktion fra vennen var hukommelsesbesvær. Det blev beskrevet ved at han gik ned i karakterer og hans fravær. Han blev formentlig også hurtigt irritabel?

Jeg har en kæreste som er dybt afhængig af hash. Det startede i det små men udviklede sig. Til sidst røg han 4 joints om dagen, han kunne ikke overskue noget, kunne ikke stå op om morgenen og han har måtte lukke hans tømmervirksomhed. Pt. står han med en gæld på knap en million og har ikke kunne overskue at få styr på tingene. Han havde ikke åbnet sin post et helt år og hver gang han fik den mindste udfordring tyede han til sin sut.

Han nærer et ønske om at komme ud af misbruget, men kan ikke tage en kold tyrker. Der kan gå en lille uge og så kommer hans reaktioner. Han bliver urolig, irritabel og sur over det mindste. Andre gange reagerer han ved at virke deprimeret og jeg skal ikke tale til ham. De gange jeg har sagt at det så har været i orden for mig, at han har taget ud på øen efter noget, er reaktionen og kontrasten så tydelig og mærkbar. Hans ansigt lyser op og han bliver glad, mere snaksaglig og medgørlig. Det ville være nemt for mig at bede ham skride ud og ryge hver gang han bliver som en kvinde der har mens... men det er ikke den rette løsning.

Det er sådan for alle misbrugere og ligesom at pisse i bukserne. Det er dejligt varmt i sekundet, men efterfølgende bliver det koldt og hvis de ikke skifter bukser bliver det RIGTIG koldt.

Min kæreste ønsker virkelig at komme ud af sit misbrug, han ønsker at søge hjælp. Han har fået en tid hos sin læge. Det er en start.

Det skal lige afslutningsvist pointeres, at jeg ikke er tilhænger af et forbud. Jeg mener alle har ret til selvbestemmelse og såfremt folk vil ryge skal de have lov til det. Nogen er også i stand til at styre det og synes det er helt fint. Det er blot for at give et billede af medaljens bagside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar